Direktlänk till inlägg 15 oktober 2005

Norgetur 2003

Av PållePe - 15 oktober 2005 10:00

I år blev det tre körningar till Norge…

Första resan gjorde jag själv, den startade med en helg tillsammans med Vulcan Riders på Bluefestivalen i Ludvika. Det va en fin start på semestern, där jag kommer att vara nästa år igen.

Jag hade införskaffat tält, sovpåse, liggunderlag och lite för en campare behövliga attiraljer, så nu va det bara att köra tills man hittade ett lämpligt ställe att boa på, utan att behöva stanna på em. för att få en hytte.

 

Söndag:

Färden gick, efter en som sagt trevlig helg, från husvagnen i Smedjebacken till Campen i Ludvika där jag åt frukost och morsade på Vulcanarna, sen via Kopparberg ner mot Karlstad, fikade på Nyfiket utanför Hällefors, ett litet mysigt ställe mitt i böjen vid sjön. ”Nu har du fått knutterabatt” upplyste damen bakom disken, å de utan att en fråga, sjyst.

Eftersom jag gillar mer att köra, än att stanna och kolla på sevärdheter o dylikt så blir det många mil per dag, även om jag åker i ett lugnt tempo för man vill ju alla fall njuta av naturen, och det finns det gott om i Norge.

Passerar Karlstad och stannar vid Töcksfors för att fylla tanken, och lite i magen åxå. Vidare genom Oslo och ut mot vyerna, det är här Norge börjar, på motorvägen mot Drammen.

Ny fin väg ner till Kongsberg, bra jobbat Norge. Efter bara nån mil kom några regndroppar, så jag vände och stannade på en rastplats som jag just passerat, det visade sig va smart, för jag hann bara slå ner sidstödet så öppnade sig himlen. Det va nog det värsta skyfall jag sett.

Jag stod och försökte göra mig liten under taket på en upplysningstavla när en dam i dom övre tonåren stannade sin bil och erbjöd mig att sitta in medan regnet forsade ner, det skulle inte hända i Sverige.

Efter en stund slutade regnet, jag tackade för sällskapet under regnperioden och kom iväg för att ta mig genom Telemark på dess svindlande vägar till Haukeligrend och Flothyl camping, som va dagens mål.

Jag hittade en plats för mitt tält nära servishuset och som gammal scout slog jag upp tältet på nolltid rullade ut det nyinköpta självuppblåsbara liggunderlägget och toppade med dunsovpåsen och dunkudde såklart.

Nu skulle det bli varmt kaffe och varm soppa, hade med en vattenvärmare så det skulle va lätt att få varmvatten, bara stoppa in sladden och vänta, men det va bara det att på campingar sitter alla eluttag barnsäkert, så det blev att stå med värmarn i luften och hoppas att ingen såg mig. 

Somnade lätt efter en lång dag.                           61 mil


Måndag:

Nästa dag vaknade jag tidigt, hade inte sovit så bra (självuppblåsta liggunderlag är tunnare än  hushållspapper) men va fan, man är ju knutte, och då tål man lite hårda prylar.

Det blev det en fin tur över vidda ner till Odda, en del vägbyggen efter fjorden upp till Kinsarvik. Vid Brimnes blev det färja över till Buravik, den här gången åkta jag tunneln mot Voss, man lär sig.

På slingriga vägar tar jag mig till Stalheim och den ruggiga Stalheimkleivi bygd 1842-49 den har 13 slyng och en max stigning på 1:5. Det finns tunnel för dom klena. http://www.stalheim.com/no/index.htm

När jag äntligen kommit ned, bestämde jag att inte åka hår en gång till. Färden fortsatte nu på ”Autobahn” ner till Gudvangen och Flåm, här är det mycket turister från alla hörn av värden, stora  lyxbåtar ligger som enorma jättehotell på fjorden.

Från Flåm är det inte långt kvar till Aurlandstunneln, det är värdens längsta biltunnel 24km. Bara den, är värd en omväg. http://home.no.net/lotsberg/data/norway/laerdal/tunnel.html                                                             


                                              När jag kommit ur tunneln väljer jag att köra vänster mot Sogndal och vidare på väg 5 upp och under Jostedalsbreen fram till E39.

Men va fan nu då, vägavgift för mc, det va nåt nytt, efter några protester om avgiften betalades det och resan fortsatte. I den här naturen spelar inte nåra kronor i avgift nån roll.

Nu har jag åkt samma rutt som hösten 2002, men här i Byrksjelo väljer jag att fortsätta väg E39 som går till Ålesund.

I Örsta tar jag väg 655 till Skylstad och Öye Hotel, som har varit ett mål som jag varit på väg till många gånger.  Jag parkerar Nomaden bland Jaggor o Rollsar och stiger in i härligheten, jag vet att det kostar en slant att bo här, det va därför som jag skulle tälta, så att det skulle jämna ut sig med sovavgifterna. Jag va snart ute igen, fick snurr på Nomaden för vidare färd mot det okända (Öye hotell va inte nåt för en vanlig svenne).  http://www.unionoye.no/web/no/

Det okända visade sig vara en grusväg som gick upp genom Norangsdalen. Helvete tänkte jag, grus på serpentinvägar, men det visade sig att det va en fin väg utan läskiga stup. Bara en liten bit upp i dalen kom jag till Lyngstöilvatn, där ett ras 1908 dämde upp älven som dränkte gården Norang, man kan se vägar och husgrunderna genom det klara vattnet. http://home.c2i.net/oflugekvam/Norangdal/ras_svora.htm


Nu va det bara nån mil kvar till Hellesylt och färjan till Geirager som jag hade satt som mål för dagen.

Här har jag varit förr, såg färjan från nerfarten till byn så jag ginade, och som jag trodde, blåste förbi hela färjkön. Men jag kom till en nersläckt båt som skulle ligga där tills 08:00 nästa dag.

Upp med tältet, ut med hushållsrullen och i sovpåsen. Att det skulle bli en ”hård” natt förstod jag i samma stund som jag försökte få i tältpinnarna, i det jag tror va en gräsmatta på betong.      56 mil.

 

Tisdag:

Vaknar 07:30, av att det hörs nåt på tälttaket. Upp fort som fan, packar ihop lastar och susar ner till färjan, hade jag haft en cross hade jag nog kunnat hoppa ombord, men såna övningar gör man bara inte med en Nomad, nästa färja skulle gå 11:00, så jag åkte runt.

5 mil på fina vägar å 2 färjor så va man i Geiranger. Örnveijen ner till Gie är en härlig syn i det väder som jag bjöds på denna dag. Eftersom jag hade gott om tid, jag hade bestämt Lom som mål för dagen, så jag körde ner och parkade på torget i Gei. Jag blev kvar några timmar och kollade in kommersen.

Hade russlat runt lite (dom säger så i Norge) i byn och kom tillbaks till min cykel, då står det en Nomad till på torget, han själv stog på kajen i sin klubbjacka och lyste i solen, det va en kille från Vulcan Riders, vi språkades vid en stund och bytte adresser, men slarvig med papper så losade jag både namn och tfn. Han va på väg åt andra hållet så vi skildes och körde åt varsitt håll.

Dalsnibba ovanför Gei har jag vart på förr så den prövningen fick stå över. Jag va snart nere i Lom, och det visade sig klokt att inte komma sent till den byn. Jag fick lillstugan nedanför stora vägen, så jag hade full koll på all trafik som kom in på campingen. Det blev en tät trafik med mc på eftermiddan som sökte rum för natten.

Sprang på bekanta från Borlänge, som jag byvandrade med på kvällen, tillsammans med en flaska god whisky.

Lom är en härlig punkt i mc-Norge.     17 mil

 

Onsdag:

Efter en god natts sömn i en riktig säng, sa jag hej åt Borlängingarna?, för dom va åxå på väg åt andra hållet, och fortsatte min färd.

Det blev över Valdres ner till Fagernes, det va nu jag bestämde att jag skulle åka här i höst, det måste va härligt med alla färger.

Janne har skrivit om den resan, så det är några i det gänget som inte vet hur det ser ut där.

Nu va jag på väg hem, så milen rullade på och sent på kvällen landade jag vid husvagnen i Smedjebacken.       60 mil

Ringen va sluten.


PållePe

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av PållePe - 1 september 2015 09:55

Det gick ju bra.....  

Av PållePe - 1 september 2015 09:47

Testar om jag mins hur man gjorde...    

Av PållePe - 2 september 2014 10:00

  Nytt om sommaren 2015    Om det blir som tänkt så kör jag bara en tur 2015. Det blir en tur till Lofoten..   Mer info på Facebook..   Nytt om sommarens turer 2014   HÖST-TUR 2014  Vi ändrar inga roade vanor utan tar oss helt ...

Av PållePe - 8 januari 2013 11:45

       Hej å välkommen till sidan.. :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::         Snabbknapp till:      Äventyrs site.    Längre Turer.       PållePe Bikers.  Kortare Turer   http:/           http://pallepe...

Av PållePe - 3 januari 2013 21:15

      Nya turer 2013...   Lägg in en intresseanmälan så får du mer info. pallepe@spray.se          Vårturen: Verdens ende.  FULLT        Sommartur: Vestkapp.      FULLT      Hösttur: Lom.               PLATS KV...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2005 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards