Direktlänk till inlägg 15 oktober 2005
Nåra plusgrader på väderrapporten och vips ringer telefonen, det är Janne från Sura, en av HD-grabbarna, ”Ska du med på en sväng i morron” hör jag i röret.
Innan jag riktigt fattat att det finns fler än jag som kör den här årstiden har jag svarat ja, utan att tänka på att jag, till skillnad från en del andra har ett arbete att sköta. Men med lite räknande hur mycke tid jag har till godo (ingen friskvård på arbetstid, å så röker jag inte heller) så va det ett lätt beslut att stå fast vid.
10:00 glider Janne in vid MC Donalds på sin svarta best, i en mundering som förmodligen skulle ....å med öppen hjälm, tufft.
Vi susar E18 mot Örebro där vi ska dricka medhavt kaffe. En åtta tie mil blir väl lagom i kylan bestämde vi. Men va nu då, redan vid första rastplatsen svänger hdåkarn in, ”
Det brusar i hjälmen, måste ha ploppar”..
Å jag som trodde han frös. Ok iväg igen, nu gick det bättre.
Milen rullade snabbt iväg under hjulen, vi hade en motvind som skulle få en 800:a att gå baklänges, men vi kämpade på å va snart framme i Örebro. Nu åkte kaffeflaskan fram och varmt gott kaffe smakade fint i stormen, smörgåsarna som jag lovat att ta med fanns kvar i V:ås.
Vi hade nu åkt i rak motvind i tie mil, å när man passerat Örebro svänger det liksom av söderut, så vi fick vinden från höger. FY Fxvz, det va snudd på att dom vita däcksidorna på Jannes maskin blev svedda, men dom klarade sig bra för cyklarna rätade upp sig när vi drog in till Kumla för att leta upp en HD-handlare, Kumla är ett ganska långt samhälle.
När vi kom ut på andra sidan frågade Janne en bybo om han viste vad det låg nån butik som sålde motorcyklar, jag hörde inte vad dom sa (jag hade åxå pluttar), men jag förstod av han flaxande med armarna att det va i andra ändan av byn (där vi kom in). Nu va det lätt att hitta, stor butik men dom hade inte det vi va ute efter, så vi tog oss ut på motorvägen igen och halvliggande på sida tog vi oss ner till avfarten mot Askersund.
MMMM tänkte jag när Janne svängde av mot MC Donalds, men icke, han skulle bara putsa rutan (snobbigt tyckte jag), för att sedan fortsätta vidare mot Motala. Vi åkte in genom Medevi Brunn, men det ska nog vara en skön sommardag man stannar där. Strax före Motala svängde vi av och tog 36:an via Borensberg, för att landa i Linköping. Nu va Janne hungrig, för det gick raka vägen till MC Donald där vi njöt varsin QP med tillbehör. Besökte Beviks, som en trevlig servicekille på Preem, visade hur vi skulle hitta till. Jättebutik, men där fans inget heller som vi va ute efter.
Vi tog vägen över Linghem mot Norrköping, twinnarna spann gott i solen och ute på motorvägen blev det snurr på hjulen, två min till Norrköping .
Det blev även en tur till http://www.harley-davidson.se/butiker/norrkoping/ , det va tammefan den trevligaste mc-butik ja vart i, höll på att byta märke av bara farten. En sjyst pingla bjöd på kaffe med tillbehör innan vi bröt upp för att ta dom sista milen hem. Å DÅ, då går handlarn ut och putsar av rutorna på våra bågar, och det utan att vi inte ens har köpt så mycket som ett klistermärke.
Om resten av resan är inte mycket att orda, en snabbpink i Simonstorp och sen iväg. Mörkret kom snabbt som en rullgardin, så vi tog det lugnt genom älgskogarna upp till Mälardalen. Vi skildes i Hallsta där Janne puttrade vidare på åsen upp till Sura. Jag brände vidare på E18 hem till garaget i V:ås , där det blev tvätt av fordonet plus brallorna, som hade fått en annan kulör under dagen.
Det va en härlig dag, kanske den sista för säsongen..
Nytt om sommaren 2015 Om det blir som tänkt så kör jag bara en tur 2015. Det blir en tur till Lofoten.. Mer info på Facebook.. Nytt om sommarens turer 2014 HÖST-TUR 2014 Vi ändrar inga roade vanor utan tar oss helt ...
Nya turer 2013... Lägg in en intresseanmälan så får du mer info. pallepe@spray.se Vårturen: Verdens ende. FULLT Sommartur: Vestkapp. FULLT Hösttur: Lom. PLATS KV...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
||||||||
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|||
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 | 16 |
|||
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
|||
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
|||
31 |
|||||||||
|